Organisatie / Agenda

Onderstaand alle activiteiten voor de komende periode, voor zo ver nu bekend. Klik op de in sommige agendapunten aanwezige link voor meer details.

Onze agenda maakt deel uit van het openbare deel van de website, maar eventuele links naar detailinformatie zijn mogelijk uit privacy-overwegingen alleen toegankelijk voor ingelogde leden.

Voor wie geïnteresseerd is welke onderwerpen de afgelopen jaren zo al de revue hebben gepasseerd zie Overzicht Programma Probus Nunspeet 2013-2023

Dinsdag 26 november 2024
We zullen worden toegesproken door Ir. F.(Fred) J. Abbink. Zijn presentatie heeft als titel “Op weg naar een cockpit met één piloot”.
Fred Abbink kwam, na zijn studie elektrotechniek aan de TU-Delft, in dienst bij het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum NLR. Hij was onder meer projectleider voor diverse avionica systemen en voor belangrijke delen van het Meet- Registratie- en Verwerkingssysteem (MRVS) voor de vliegproeven met de Fokker 70 en Fokker 100 prototypes. Hij werd Technisch Directeur van het NLR en in 2005 Algemeen Directeur.
Van 1981-1997 was hij deeltijdhoogleraar vliegtuiginstrumentatie aan de TU-Delft. In zijn NLR-tijd was hij verder betrokken bij diverse internationale samenwerkingsverbanden, zo was hij in 2008/2009 president van de International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS). Na zijn pensionering heeft hij Abbink Aviation Consultancy opgericht en was hij vanaf 2010 tot heden, o.a. als beoordelaar, werkzaam voor de EU bij grote onderzoeks- en technologieprogramma’s op luchtvaartgebied zoals Clean Sky en Clean Sky 2. Eén van de recente gereviewde Clean Sky 2 projecten is Large Passenger Aircraft (LPA)/Platform 3/Disruptive Cockpit, gericht op het ontwikkelen van een Single Pilot Cockpit voor Short/Medium Range verkeersvliegtuigen.
Naar een 1-mans cockpit?
In de eerste helft van de 20e eeuw ontwikkelde het vliegtuig zich van een relatief risicovol, experimenteel voertuig, waarmee alleen in goede weers- en zichtcondities gevlogen kon worden, tot een betrouwbaar vervoersmiddel, waarmee in vrijwel alle weers- en zichtcondities veilig en efficiënt gevlogen en geland kon worden. De cockpit-bemanning van grote verkeersvliegtuigen ging van 5, aan het eind van de jaren veertig, naar 2 vliegers nu.
Sinds een aantal jaren wordt er nu onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de cockpitbemanning verder te reduceren. De voorziene tekorten aan verkeersvliegers en mogelijke kostenreductie zijn hierbij belangrijke drijfveren. Airbus, EASA en de EU Clean Sky 2 technologie ontwikkelingsprogramma’s doen onderzoek naar de benodigde avionica-systemen en infrastructuur voor Single Pilot Operations en hoe onvoorziene gebeurtenissen veilig afgehandeld kunnen worden.
In de lezing zal de voorgeschiedenis worden geschetst en zal worden ingegaan op het pad dat men voor zich ziet naar een 1-mans cockpit.

Dinsdag 10 december
Dhr. Robert Elenbaas zal ons iets vertellen over “De rekenkamer“.

Dinsdag 24 december
Geen bijeenkomst.